Tuesday, July 31, 2012

Madrasah Tarbiyah: Melonjak Transformasi Muslim

Salam ramadan diucapkan, moga masih kuat dalam mengimarahkan ramadan masing-masing.....

kita pohon kesabaran dan kekuataan untuk sentiasa taat pada perintahNya dan meninggalkan laranganNya.
kita pohon ketenangan dan kemudahan dalam setiap urusan kita di dunia dan di akhirat kelak
kita pohon kesenangan dan kegembiraan untuk orang tua kita, saudara, keluarga, serta sahabat sekeliling
teruskan berdoa, bulan ini sangat istimewa buat si pemohon, yang sentiasa inginkan belas kasihan dan redhaNya......

Alhamdulillah, diberi peluang untuk menjadi moderator forum ramadan yang bertajuk Madrasah Tarbiyah : Melonjak Transformasi Muslim. Forum yang berlangsung di rotary club manipal sangat memberi input yang baru, malah membuka ruang kepada semua yang hadir untuk melihat semula ataupun refleksi ramadan yang dilalui kali ini, moga-moga madrasah tarbiyah yang kita semua katakan itu adalah satu realiti, dan realitinya mengajar kita untuk menjadi insan yang lebih bertaqwa di sisi Allah s.w.t

Dalam forum ini, beberapa persoalan diketengahkan kepada para panelis dan juga daripada hadirin, semuanya dijawab dengan baik, inshaAllah akan dikongsikan dalam coretan ini.

1) Madrasah tarbiyah? Transformasi apa yang kita perlukan sebagai seorang muslim?

Kita melihat dari segi pelaksanaan bulan ramadan ini sebagai medan untuk melatih diri untuk taat pada syariat, serta melatih diri untuk menjadi muslim yang kuat ibadahnya, 30 hari kita lalui, penuh dengan cabaran dan tuntutan, semata-mata ingin mengekalkan puasa yang kita ada. Risau sekiranya puasa ditolak, ataupun masanya dimanfaat pada perkara yang sia-sia. Maka, itulah madrasah tarbiyah, silibus ramadan yang pada akhirnya menawarkan anugerah yang sangat bernilai, iaitu taqwa oleh Allah s.w.t

Sebagai seorang muslim, kita haruslah sentiasa melihat akan kekurangan dan kelemahan pada diri, agar kita mampu merangka yang terbaik untuk kita atasi semua itu, kekurangan menjadi titik tolak semangat untuk terus berusaha, dan kelemahan sebagai sandaran kita untuk tidak mudah mengalah, leka dengan nikmat yang ada, semua ini adalah milikNya, yang memiliki segenap khazanah alam semesta. Jadi, transformasi yang kita perlukan ialah dari segi penilaian semula amal kita, niat kita, tujuan hidup kita sebagai muslim. Ramadan ialah bulan yang terbaik untuk menjana semula transformasi diri, kerana tiada bulan yang lebih lapang berbanding bulan ramadan.

2) Visi ramadan dan bagaimana merealisasikan visi tersebut


Andai ramadan kita tiada visi, kita samalah seperti puasa orang-orang yang tidak mengetahui hakikat puasa yang menjanjikan taqwa, iman dan amal yang berterusan. Visi adalah keperluan, supaya kita dalam jalan yang betul, mengikut landas syariat, quran dan sunnah. Seseorang akan menjadi lebih fokus dalam beribadat, hari-hari ramadan dilalui dengan tujuan yang jelas, dan diakhiri dengan harapan yang tinggi untuk kekal dalam ketaatan pada Allah s.w.t.

Sebagaimana pepatah, cuba dulu, baru tahu, begitulah caranya untuk melihat adakah visi ramadan kita ini berjaya atau tidak. Keluar daripada kebiasaan diri di 11 bulan yang lain, memerlukan satu keazaman dan tekad dalam hati, kita ingin lakukan sesuatu yang luar biasa. Umpama pemain bola sepak, kejohanan peringkat nasional memerlukan latihan yang lebih kerap berbanding kejohanan peringkat negeri. Dan kita semestinya ingin menjadi yang pasukan yang terbaik dan memenangi kejohanan. Ramadan juga setahun sekali, dan cukuplah 11 bulan untuk kita mengasah diri untuk menjadi "luar biasa" di bulan mulia ini.

3) Istiqamah dan cara mengekalkannya


Istiqamah ini ibarat inertia kepada amal, ia tidak akan berhenti, selagi mana tiada kuasa atau daya yang boleh menghentikannya. kita keluar dari ramadan dengan diri yang baru, segar, dan sedia untuk berdepan dengan fitrah yang hanya sebulan kita tinggalkan. Istiqamah itulah bukti ramadan kita terisi, ramadan kita berjaya dengan visi, dan ramadan sebagai madrasah tarbiyah. Cara untuk mengekalkannya? mudah sahaja kita analogikan kepada situasi sebegini

- andai kata kita mampu untuk jadikan nasi lemak sebagai menu sarapan, nasi campur untuk tengahari, kopi untuk minum petang, nasi lauk lagi untuk makan malam, dan akhirnya dengan kopi (supper), setiap hari pulak tu, maka kenapa boleh berlaku tidak adil pada amalan-amalan yang kita lakukan di bulan ramadan?

kalau macam tu, masih tidak terlambat untuk kita ubah balik pemikiran kita, agar selari dengan tuntuan Islam yang mengajak manusia, untuk taat secara berterusan hingga ke akhirnya.

hmm, jadi begitulah sedikit perkongsian untuk forum, harapnya kita beroleh manfaat dari apa yang disampaikan. inshaAllah, jadikan ramadan bulan terbaik bagi kita, bulan untuk membina empangan iman, bulan untuk membina inertia amal, dan bulan untuk kita cemerlang sebagai pelajar madrasah tarbiyah..


mode: exam dalam 2 minggu lagi, mohon doanya kalian agar diri ni berjaya..........amin ya rabb

No comments: