Sunday, September 9, 2012

Syawal yang redup...

Bismillah

Syukur padaNya, sempat kembali ke tanah air untuk meraikan hari raya bersama keluarga dan sahabat, walaupun tidak pada 1 syawal, bulan ini tetap ada 30 hari (lebih kurang), indah rasa hati dapat bersama mereka.

Alhamdulillah juga, diri ini layak untuk bergelar pelajar tahun kedua jurusan perubatan di MMMC, sepenuh penghargaan kepada pensyarah, senior, rakan-rakan dan semua yang terlibat membantu secara langsung ataupun tidak. Terima kasih atas peluang ini, moga lebih baik prestasinya dari tahun pertama.

Sungguhpun begitu, rasa sedih menyelubungi diri juga, tatkala melihat ada rakan seperjuangan yang tidak senasib ana. Rasa tidak percaya pada mulanya, diganti dengan rasa redha dengan ketentuanNya. Lumrah hidup, ada jatuh naiknya, ada baik buruknya, ada manis pahitnya. Kiranya ini bukan kali pertama, namun setiap kali ia berlaku, terasa seperti tidak ada lagi selepas ini. InsyaAllah, kalian semua mampu untuk meneruskan perjalanan ini, meskipun tanpa kami semua, kalian tetap terbaik.

Dan bagi mereka yang berjaya, moga diri dan jiwa kita lebih bersyukur akan nikmatNya
nikmat sihat untuk terus mengulangkaji dan menjawab soalan
nikmat masa yang cukup untuk bersedia menghadapi peperiksaan
nikmat tempat yang banyak mengajar kita kehidupan mahasiswa luar negara
nikmat keluarga yang sedia mendengar rintihan dan aduan kita
nikmat kawan yang inginkan sama-sama berjaya
oh, sungguh rugi andai tiada nilai kesyukuran dalam setiap nikmat ini, mohon doanya kalian agar ana terus menjadi seorang yang tidak leka dan alpa dengan semua nikmat ini. amin ya rabbi.


Hmm, semakin menghampiri penghabisan cuti, moga ada baiknya. buruk itu biarlah menjadi kayu ukur kita, bahawa iman ini masih lemah, perlu dikuatkan lagi dengan ilmu dan taqwa, serta sedikit kekuatan akal yang mampu membina hujjah akan kemungkaran yang datang menjenguk pintu hati ini. Moga syawal kali ini redup dengan redhaNya, buat kita semua, hingga akhir saat kita di pentas fana ini.


wallahualam

No comments: