Saturday, December 13, 2008

Perkampungan Generasi Khalifah

Salam sejahtera diucapkan.Alhamdulillah,syukur kepada hadrat ilahi dengan limpah kurnia-Nya,kita masih dapat menggerakkan sendi -sendi tubuh kita mengikut kehendak kita.Sedikit berkenaan program yang ana baru selesai jalani.

Program PGK tok diadakan di tadika astana anjuran Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak ( PERKEPIS ).berlangsung selama dua hari, hanya dihadiri oleh 7 orang peserta. Kamek,jijul,nazrie,ansari,hurun,amirah,dan zarina. 2 kolej 5 agama.tapi apa gunanya membataskan manusia mengikut sekolah?...............

Alhamdulillah,program berjalan lancar.bermula dengan sesi taaruf,menyeronokkan.lekak ya,kamek terpaksa megundur diri buat sementara waktu sebab mak datang ambik kamek mok polah passport.5 jam kamek ketinggalan dalam program ya tadik.haha.
Lekak ya,kembali semula ke markas perkampungan,pegi bersiap,solat dan beriadah.

Malam ya,ada gik sedikit penjelasan tentang pengisian PGK oleh abang Khairul.Ternyata kami semua lebih bersemangat dan faham tentang erti sebenar program tok.Ana diberi peluang untuk berkongsi sidikit ilmu bersama peserta yang lain.Syukur kepada Allah.

Keesokan pagi,bangun awal untuk Qiamullail.Alhamdulillah,kembali semangat ana untuk bangun malam.doakan supaya semangat ini sentiasa berkekalan demi mencapai keredhaan Allah.Seperti biasa ,ada aktiviti lekak ya.Kamek ngan jijul 'pecah palak' memikirkannya time aktiviti SWOT (strength,weakness,opportunity,threat ).letih rasa minda kmk orang.....................

Dan semua berakhir mengikut kehendak Allah.berakhir dengan penuh kebaikan.program tamat pada jam 12.30 tengahari.daripada program tok, dapat banyak pengisian .antaranya,kita sebagai seorang muslim harus sedar akan fungsi kita sebagai khalifah di bumi Allah.
Kesedaran yang berterusan mampu megubah apa2 yang berada di sekeliling kita.Bak kata abang Khairul, kita mesti berfikir bagaimana kita menggunakan apa yang berada di sekeliling kita dalam usaha pentauhidan kita kepada Allah.tok jak rasanya.

Insya-Allah,program ini ada kesinambungannya.sik tauk bila,cne.tapi mungkin akan diadakan gik.bh,sekian,Wallahua'lam.

No comments: